Ben jij een werknemer en zit jij te denken aan het opzeggen van jouw arbeidsovereenkomst? In deze blog leggen de arbeidsrecht advocaten van Kortman Advocaten uit waar jij aan moet denken bij het opzeggen van een arbeidsovereenkomst.
Soms klikt het niet goed met de werkgever. Of jij hebt ander werk gevonden. Soms heb jij een conflict. Er zijn verschillende redenen om een arbeidscontract op te zeggen, te veel om in deze blog te noemen. Opzeggen heeft ook risico’s. Neem daarom contact op met een van onze arbeidsrechtadvocaten voor advies over jouw situatie: bel 070 302 40 30 of gebruik het contactformulier.
Hoe zeg je een arbeidsovereenkomst op?
De wet geeft geen voorwaarden hoe een arbeidsovereenkomst wordt opgezegd. Het kan mondeling, per e-mail en per brief. Het belangrijkste is dat jij kunt bewijzen dat de opzegging jouw werkgever of werknemer heeft bereikt. Schriftelijk is daarom het beste. Met een aangetekende brief kun jij bewijzen dat de opzegging is ontvangen. Een handtekening vragen voor de ontvangst van de brief of om een ontvangstbevestiging vragen kan ook.
Opzegtermijn
Bij het opzeggen van een vast contract moet jij rekening houden met de opzegtermijn. Een werknemer met een vast contract heeft een wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Het kan zijn dat in de arbeidsovereenkomst of de cao een ander opzegtermijn staat. Controleer daarom altijd de arbeidsovereenkomst en de cao! Voor een werkgever is de opzegtermijn afhankelijk van de duur van een arbeidsovereenkomst.
Tijdens de proeftijd is er geen opzegtermijn. Jij kunt dan op elk moment de arbeidsovereenkomst opzeggen.
Als jij een tijdelijk contract hebt, kan je in principe niet zomaar opzeggen. De arbeidsovereenkomst eindigt dan op de datum die in de overeenkomst staat. Daar is geen opzegging voor nodig. Eerder opzeggen is alleen mogelijk als dat in de arbeidsovereenkomst staat.
Zeg jij op zonder rekening te houden met het opzegtermijn? Dn kan het zijn dat jij de schade van de werkgever moet betalen. Dit is vaak het salaris over de opzegtermijn.
Risico’s van opzeggen arbeidsovereenkomst
Een werkgever mag een werknemer niet zomaar ontslaan. Uit de wet volgen namelijk opzegverboden. De wet geeft voor werknemers geen duidelijke opzegverboden.
Opzeggen kan gevolgen hebben voor jouw uitkering. Zeg jij jouw arbeidsovereenkomst zelf op? Dan krijg je geen Werkloosheidsuitkering. Ben je ziek en zeg je op? Dan kan het UWV een Ziektewetuitkering weigeren.
Controleer ook of in de arbeidsovereenkomst een concurrentiebeding staat opgenomen of een regeling over de opleidingskosten! Na een opzegging blijven deze bijzondere voorwaarden gelden.
Voorkom risico’s. Neem contact op om te vragen naar jouw situatie: bel 070 302 40 30 of gebruik het contactformulier.
Vraag advies over het opzeggen van een arbeidsovereenkomst!
Ben jij het niet eens met een opzegging of wil je meer informatie? De arbeidsrecht advocaten van Kortman Advocaten kunnen jou helpen. Onze advocaten hebben ervaring met het arbeidsrecht en helpen mensen over heel Nederland. Misschien kom jij in aanmerking voor een toevoeging of gesubsidieerde rechtsbijstand (pro deo).
Neem voor een gratis eerste gesprek contact op en vraag hoe wij jou kunnen helpen: 070 302 40 30 of gebruik het contactformulier.