Thuiswerken en Corona: vooruitkijken

Arbeidsrecht voorbij tijden van Corona: Deel 4

thuiswerken en corona

Thuiswerken en Corona: vooruitkijken. Arbeidsrecht voorbij tijden van Corona¹ – Deel 4. Laten we vooral positief en realistisch zijn in deze tijd. Positief omdat deze crisis voorbij zal gaan. Realistisch omdat deze crisis zijn littekens zal nalaten en er bedrijven zijn die, ondanks alle maatregelen, toch gedwongen worden om te reorganiseren en afscheid moeten nemen van werknemers. Natuurlijk bent u in deze tijd meer bezig met crisismanagement. Dat is logisch. Maar juist nu is ook de tijd om vooruit te kijken en plannen te maken voor de tijd die komen gaat. Want uit de Coronacrisis kunnen ook lessen getrokken worden voor u en uw organisatie en vooral: voor uw werknemers, zeker nu dit niet de laatste crisis zal zijn waar we mee te maken zullen krijgen. En door nu uw organisatie door te lichten, kunt u uw organisatie ook voorbereiden voor het geval er een nieuwe crisis komt.

Thuiswerken en Corona

Neem nu bijvoorbeeld thuiswerken. Als het even mee zit werken uw werknemers nu al vanuit huis. Maar het zou zomaar kunnen dat uit de Coronacrisis volgt dat ook voor uw organisatie thuiswerken meer regel dan uitzondering wordt; het nieuwe normaal zeg maar. Dan kunt u zich afvragen wat er allemaal bij komt kijken als u dit nieuwe normaal in de praktijk wilt brengen.

Het opstellen van een regeling over thuiswerken is natuurlijk snel opgesteld, maar misschien dat uw ondernemingsraad, als u die heeft, hier ook nog wel een woordje over wil zeggen. Tja, die kunt u dan niet zomaar negeren.

Productiviteit controleren bij thuiswerken

En hoe zit het met de productiviteit? Kijk, thuis werken is natuurlijk leuk en aardig, maar u zit er niet op te wachten dat thuiswerken de productiviteit nadelig beïnvloed. Dus moet uw thuiswerkregeling zodanig worden vormgegeven dat u op de een of andere manier wel kunt controleren of uw werknemers de overeengekomen werkzaamheden wel degelijk thuis verrichten. Maar ja, dat moet dan allemaal wel binnen de regels van de geldende privacyregels passen. En wat doet u als uw werknemer die thuis werkt ziek wordt? Hoe gaat u dan om met de re-integratie?

Ongeluk tijdens thuiswerken en Corona: bedrijfsongeval of niet?

Of wat doet u als uw werknemer tijdens het thuis werken in de keuken uitglijdt en u aansprakelijk stelt? Want ja, die werknemer kan zeggen “mijn been is gebroken tijdens werktijd en dus werkgever, bent u aansprakelijk”?

Thuiswerken en reiskostenvergoeding of lease auto

Een thuiswerk regeling zal natuurlijk ook zijn invloed hebben op arbeidsvoorwaarden als een leaseauto, reiskostenvergoeding en/ of onkostenvergoeding. Ga maar na: werknemers die thuis werken hoeven niet te reizen. Dus hebben ze nog wel een leaseauto of reiskostenvergoeding nodig? En hoe zit het met de onkostenvergoeding? Grote kans dat bij het thuiswerken minder onkosten worden gemaakt. Ook hier moet u over nadenken. Maar omdat het hier toch al snel gaat over wijziging van arbeidsvoorwaarden moet u voor dergelijke aanpassingen wel de instemming van de werknemers nodig.

Thuiswerken is natuurlijk maar een voorbeeld. Maar door nu te kijken naar uw organisatie en na te gaan wat er aangepast kan worden, kunt u uw organisatie voorbereiden. En dat is nog altijd beter dan genezen. Heeft u vragen over thuiswerken of het arbeidsrecht, neem gerust contact op: 070 302 40 30 of het contactformulier.

 

 

1. Geïnspireerd op: Gabriel Garcia Marquez: Liefde in tijden van cholera